Aangepaste consumentenbescherming in de Energiewet

10/10/2024

door André Sliedregt, consultant bij Het ConsultancyHuis

Begin juni stemde de Tweede Kamer over de #Energiewet en alle amendementen en moties die daarbij werden ingebracht.

Een langverwachte wet als samenvoeging van de Gas- en #Elektricieitswet. Die waren zo’n 25 jaar geleden nog actueel, maar in de loop van de tijd sloten deze steeds minder aan bij het huidige energielandschap.

Het concept voorstel van de Energiewet is al langer beschikbaar en bediscussieerd, dus we leggen nu graag de focus op de inhoud van de amendementen en aanpassingen, nu de Eerste Kamer de wet binnenkort behandelt.

Meer keuze vermindert de vergelijkbaarheid

Een belangrijk onderwerp dat terugkomt in een aantal van deze aanpassingsvoorstellen, is de #Consumentenbescherming. Amendement 54 heeft consumentenbescherming letterlijk in de titel, en beoogt zonnepaneelbezitters te beschermen tegen ontransparante tarieven en de onmogelijkheid om vaste energiecontracten of modelcontracten af te sluiten. De indiener beoogt dat energieleveranciers op een zelfde manier hun kosten in rekening zouden moeten brengen om beter onderling vergelijkbaar te zijn. Daarbij wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat marktwerking leveranciers verbiedt om hun prijsvorming onderling af te stemmen. Het is dus wel een beetje de vraag of het beperken van marktwerking daadwerkelijk leidt tot consumentenbescherming. Er valt weliswaar minder goed te vergelijken, maar er valt wel meer te kiezen.

Kwaliteitsvereisten kunnen helpen, mits er goed op kan worden gehandhaafd

Een ander amendement over de consumentenbescherming was nummer 52 dat ging over de eis aan kwaliteit en deskundigheid van intermediairs . Parallel aan de financiële wereld waar banken onder streng toezicht stonden en tussenpersonen aanvankelijk aan minder strikte voorwaarden konden voldoen, vindt de wetgever het ook hier belangrijk dat consumenten beschermd worden tegen (malafide) intermediairs, door ook aan hen soortgelijke eisen op te (kunnen) leggen als aan de formele marktpartijen in de energiebranche. Bij de huidige energieprijzen is een langjarig contract immers een fors financieel commitment, dus daar mag zeker goed toezicht op zijn: de branche heeft belang bij vertrouwen in de sector. Aan de uitvoerbaarheid van het toetsen van en het toezicht houden op de kwaliteitseisen mag echter getwijfeld worden.

De wervingsstop biedt de ACM meer ruimte om tijdiger in te kunnen grijpen

Verder was er een amendement waar de toezichthouder een rol kan spelen is de #wervingsstop, die toezichthouder #ACM mag opleggen wanneer een #energieleverancier er een potje van maakt (amendement 66). Zo hoeft de ACM niet direct van haar ultieme bevoegdheid gebruik te maken om de #leveringsvergunning in te trekken (een langdurig juridisch proces), maar kan zij bijvoorbeeld bij geconstateerde agressieve handelspraktijken al snel een effectieve sanctie opleggen die kleinverbruikers beter beschermt.

Tot slot

Welke keuzes de consumenten de komende jaren ook maken in de #energietransitie, de breed gesteunde aanvullingen die de Tweede Kamer heeft toegevoegd aan de Energiewet beloven bescherming aan de consument. Dat is nodig, maar blijft soms lastig in een enerzijds vrije energiemarkt, en anderzijds een zeer gereguleerde energiemarkt.

Samenwerken?

Een verandertraject, een nieuw IT-systeem of een andere uitdaging? Ontdek hier hoe we jouw organisatie kunnen helpen.

Werken bij ons?​

Zoek je een nieuwe uitdaging? Ontdek de voordelen van Het ConsultancyHuis voor jou als consultant.