Eerste prijs in engineering en elektrificatie
door Max Kappert (20), student Automotive, Hogeschool Rotterdam
‘Ontwerp en bouw een voertuig dat het verschil kan maken in de manier waarop we omgaan met energie.’ Dat was de opdracht die we vanuit onze opleiding Automotive kregen in ons tweede studiejaar aan de Hogeschool Rotterdam. Die uitdaging grepen we enthousiast aan. Met z’n zessen ontwikkelden we een elektrisch voertuig dat goed was voor de engineeringsprijs. Een tópresultaat, mede mogelijk gemaakt door Het ConsultancyHuis.
Team Galvani
We noemden onszelf Team Galvani, naar de ontdekker van scheikundig opgewekte elektriciteit. Wat ons betreft heel passend, zowel bij de opdracht als bij de ontwikkelingen in de wereld waarin elektrificatie van het wagenpark een hot item is. Die link zorgde er ook voor dat we voor de sponsoring terecht kwamen bij Het ConsultancyHuis. We wisten dat ze daar altijd enthousiast zijn als het gaat om innovatieve ideeën op dat vlak; mijn broer kon een jaar geleden dankzij hun sponsorship ook al een elektrische auto bouwen. Voor ons plan kregen we eveneens de handen op elkaar. Heel fijn om dat vertrouwen te krijgen.
Ons doel: energiezuinig én stabiel
Bij de aftrap van het project besloten we ons als team vooral te richten op een uitgekiende engineering. We wilden onderzoeken of een voertuig zowel energiezuinig als razend stabiel kan zijn, ook bij een hogere snelheid. De maanden die volgden stonden in het teken van veel schetsen, berekenen, ontwerpen in 2D en 3D, simuleren en testen – en vaak opnieuw aan de bak om alles te verfijnen, beter af te stellen. Het was soms echt twee stappen vooruit en één achteruit om te komen waar we wilden uitkomen: een energie-efficiënte auto die uitblonk in een stabiele wegligging.
Bouwen, lassen, monteren
Alle faciliteiten hadden we tot onze beschikking op de werkplaats van de RDM, de scheepswerf waar onze opleiding werkplaatsen heeft. Dat was een jaar lang het kloppende hart van bouwen, lassen, monteren. De onderdelen die we nodig hadden, konden we aankopen dankzij Het ConsultancyHuis. Je moet dan denken aan onder meer een stuursysteem, een aandrijfas en een elektromotor met een accu die te vergelijken is met die van een elektrische fiets, maar dan een beetje dikker.
Constructie is cruciaal voor energiezuinige prestaties
Omdat bij ons de engineering van het voertuig centraal stond, zijn we dagen, weken, maanden bezig geweest met de wielophanging, het frame, elektrische aandrijflijnen, schokdempers en de remmen. Wij zochten manieren om de constructie in het voordeel van de energie-efficiency te laten werken. Onze conclusie: wil je een energiezuinige auto ontwerpen, dat moet je denken in ‘het complete voertuig’. Altijd het totale plaatje in de gaten houden. Zo ontdekten we hoe belangrijk het is om de hele constructie kaarsrecht te maken. Dat hebben we zelf onder meer gedaan door 3D-mallen te printen voor de draagarmen. Zo konden we ze op de juiste manier lassen, in de juiste hoeken.
Winnaar engineeringprijs
Het eindresultaat presenteerden we afgelopen juni, op de wielerbaan van Zestienhoven. Daar stond, ter afsluiting van het project, een race op de planning van de acht studententeams uit ons jaar. Daar streden we om de beste beoordeling en de eer. We bleken daar niet de áller-efficiëntste. Maar we wonnen wel de engineeringsprijs. Daar wilden we vanaf het begin al voor gaan en dat is gelukt! We zijn daar oprecht supertrots op.
‘In de beoordeling bleek vooral onze wielophanging hoge ogen te gooien. Die zorgde ervoor dat het voertuig – ook op hoge snelheid – goed veerde, stabiel bleef en daarmee zeer zuinig reed. Je hoeft immers minder te remmen in bochten. We berekenden dat we daardoor met dit voertuig op deze baan zo’n tachtig kilometer zouden kunnen afleggen. Wat we een volgende keer anders zouden doen? In de ontwerpfase het remsysteem al ‘meenemen’. Want we kwamen erachter dat de manier van remmen duidelijk méér van invloed is op de prestaties dan we in het begin dachten.
Toewerken naar de Formule 1
De opdracht zit er nu op. We zijn erg tevreden met het resultaat. Leuk ook dat Het ConsultancyHuis tot het eind toe erg geïnteresseerd is gebleven in al onze verrichtingen en het eindresultaat. Team Galvani is inmiddels ontbonden. We gaan nu verder met onze opleiding. Voor mijzelf staat er een nieuwe uitdaging op stapel: een stage bij Formula Student Team Delft. Dit team ontwerpt en bouwt elektrische raceauto’s om daar internationale competities mee aan te gaan. Mijn ambitie na mijn opleiding is om in de Formule 1 aan de slag te gaan. Formula Student Team Delft is daarvoor wel een gouden ticket, vind ik. Tegelijkertijd beschouw ik ons Team Galvani-project ook als een heel waardevolle ervaring, vooral op het gebied van elektrische aandrijftechniek en de cruciale samenhang tussen alle voertuigonderdelen. Wie weet komt de basis die ik hier heb gelegd me later – op topniveau in de racerij – nog eens goed van pas…
Meer info?
Benieuwd naar het ontwerp- en bouwproces achter de
elektrische raceauto van Team Galvani? Thijs van Rij, net zoals Max lid van
Team Galvani, hield via Linkedin zijn netwerk op de hoogte van de vorderingen. Bekijk
zijn posts hier, mét foto’s!