De waarde van een onafhankelijke blik
Natuurmonumenten
Frustrerender kan het niet zijn: een applicatie die steevast langzaam opstart en met het verstrijken van de werkdag steeds trager wordt. Vereniging Natuurmonumenten had al een tijd met dit probleem te kampen in de bedrijfsapplicatie voor het vastgoed en natuurbeheer. Ze vroeg ons om de applicatie aan een minutieuze analyse te onderwerpen. We filterden er na een paar dagen van onderzoeken, analyseren en testen diverse boosdoeners uit, waarvan de Nederlandse vertalingscomponent de belangrijkste was.Behoefte aan een oplossing
Natuurmonumenten werkt al jaren met een bedrijfsapplicatie voor vastgoed en natuurbeheer. Deze applicatie bevat alle data van onder meer gronden, percelen, gebouwen en ecologie. Medewerkers van Natuurmonumenten – ook de mensen in het veld zoals boswachters – gebruiken de (mobiele) applicatie om gebieden te beheren. Daarmee is ze voor de beheerorganisatie een onmisbaar instrument. Het probleem van een trage werking deed zich niet alleen in de mobiele versie voor, maar ook op kantoor. De behoefte was groot om die ergerniswekkende traagheid op te lossen.
Onafhankelijke IT-brandweer
Met dit bijltje hebben we bij Het ConsultancyHuis vaker gehakt. Bij diverse klanten analyseren we de prestaties van systemen, applicaties en procedures op regelmatige basis. We worden gekscherend weleens de IT-brandweer genoemd. We besloten Natuurmonumenten te helpen met dezelfde service. Met z’n drieën – collega’s Jordey Wijnbergen, Sjoerd van Leent en ik – gingen we enkele dagen bij Natuurmonumenten aan de slag om te kijken wat er in de praktijk met de applicatie gebeurde. Wat in zulke gevallen helpt, is onze onafhankelijkheid. Ons beoordelingsvermogen wordt niet vertroebeld door frustratie of ergernis. We lichten puur die applicatie grondig door, met een heel open blik zonder enige vorm van belangenverstrengeling.
Vertragende factoren
Bij Natuurmonumenten lieten we in onze analyse diverse dagelijkse scenario’s de revue passeren. Zo konden we achterhalen waar de applicatie in het gebruik last van had en waar ze optimalisatie nodig had. De analysetools die we meebrachten: Microsoft SQL Profiler, ANTS Profiler, Perfmon en de Brent Ozar SQL First Responder kit. Daarmee doken we de diepte in: we namen onder meer de databases, het bestandsbeheer en de applicatiecodes onder de loep. Ook keken we naar de wijze waarop data werd weggeschreven of opgehaald. We zagen onder meer dat het servergeheugen minimaal was en dat bepaalde velden ongebruikt bleven. Ook het inladen van allerlei toepassingen duurde bij het opstarten lang; ons eerste advies was dan ook om gebruikers van die voortgang (het laadproces) op de hoogte te gaan houden. De grootste vertragende factor bleek het vertalen van de van oorsprong Engelstalige applicatie naar het Nederlands te zijn. Zo zagen we dat de database voor elk stukje Nederlandstalige tekst ‘in actie’ moest komen. Dat gebeurde vaak en veel. Omdat meer dan veertig procent van de database resources was gerelateerd aan die vertaalfunctie deed het probleem zich in een groot deel van de applicatie voor.
Rapportage en advies
Al onze bevindingen legden we vast in een rapportage, inclusief aanbevelingen voor optimalisatie, verbetering en preventie. De meeste aanbevelingen moesten softwarematig worden doorgevoerd door de Engelse leverancier. En gelukkig kwam die enkele weken later naar Nederland. We hebben een afspraak gemaakt om de kwesties met hem en Natuurmonumenten te bespreken. Daar vonden we – juist vanwege onze onafhankelijkheid – een luisterend oor én werden we bevestigd in onze bevindingen.
Onze resultaten
Andere projecten die écht een verschil maken
Consultant aan het woord
Jan Schreuder