Hoe Kanban helpt om overzicht te creëren in een complexe wereld
door André Sliedregt
Een grote klant uit de telecomsector gebruikt al enige tijd een Kanban-bord. Daarmee maken ze de status en de omvang van het werk waarmee de teams bezig zijn goed zichtbaar. Het is dagelijks een vertrekpunt om het oppakken, uitstellen, intensiveren en vertragen van taken te bespreken en in goede banen te leiden.
Op die manier wil het bedrijf met zijn huidige capaciteit zijn klanten zo goed mogelijk van dienst zijn. Het succes van het Kanban-bord was de aanleiding voor een training van Het ConsultancyHuis over de achtergrond en filosofie van Kanban. Na afloop moesten de deelnemers in staat zijn om verschillende optimalisatietechnieken toe te passen.
Wat is Kanban?
Kanban betekent ‘signaal’. Het woord komt uit het Japans: ‘kan’ staat voor ‘visuele prikkel’ en ‘ban’ voor ‘bord’ of ‘kaart’. Toyota maakte in de jaren ’50 van de vorige eeuw voor het eerst gebruik van Kanban in hun productiesysteem. Jaren later kwam dit productiesysteem naar de Westerse wereld als Lean-werkmethode, met het Kanban-bord als effectief instrument.
Kanban kan op vele plekken worden toegepast, zowel in fysieke kantoor- en productieomgevingen als in de digitale wereld van software(ontwikkeling) en rapportages. Het systeem is het meest effectief wanneer het aantal projecten, producten, werkorders… beperkt is. Dat bevordert immers de helderheid en het overzicht.
Behoefte aan overzicht groeit
Toch wordt de wereld steeds complexer, en het aantal projecten en taken dus groter. Is de Kanban daarmee ten dode opgeschreven? Integendeel! Juist in een complexe wereld helpt het enorm om overzicht te creëren met een zo eenvoudig mogelijk signaleringssysteem.
Je kunt bijvoorbeeld een Kanban-bord ontwerpen dat alleen de geaggregeerde, meest cruciale of meest risicovolle items laat zien, en zo het aantal weer te geven zaken beperken. Op die manier behoud je de controle, hoe complex of groot een project ook is.
Kanban, Lean en Agile
Kanban komt voort uit de Lean-filosofie. Die wordt nog steeds toegepast, ook in de huidige Agile wereld. Kanban, Lean en Agile zijn dan ook 3 exponenten die nauw met elkaar verbonden zijn. Daarom behandelen we in onze Basistraining Lean (waarvan Kanban al deel uitmaakt) ook Agile trainingsonderdelen, en maken we de verschillen en overeenkomsten tussen Lean en Agile duidelijk.
Voor het eerdergenoemde telecombedrijf voegden we op verzoek ook een managementcomponent toe aan de opleiding. Zij wilden namelijk vanuit het management de sturing verbeteren in de snel veranderende (telecom)wereld. Daarom bespraken we methodes voor het tonen van leiderschap en hoe je daarvoor kunt putten uit de gereedschapskist van Lean en Agile. Na 70 jaar blijkt de Kanban daarbij nog steeds een geschikte en veelzijdige tool te zijn.
Trainingen Lean en Agile werken
Het ConsultancyHuis verzorgt diverse trainingen op het gebied van Lean en Agile werken. Interesse? Neem contact met ons op. We helpen je graag!