Design Sprint: een oplossing in vijf dagen
Jedlix (eneco)
Van globaal idee naar concreet product. Het kan in vijf dagen met de Design Sprint-methode. Het ConsultancyHuis begeleidt deze razendsnelle trajecten die bol staan van creativiteit, innovatie en daadkracht. Aan het einde van elke sprint ligt er een getest prototype op de plank, klaar voor implementatie of doorontwikkeling. De Eneco-startup Jedlix besloot met Het ConsultancyHuis de uitdaging aan te gaan voor het verbeteren van zijn ‘Slim Laden’-app.
De uitdaging
“In 2016 hadden we binnen Eneco Energy Trade het idee opgevat om het energienet – vraag en aanbod – te balanceren met elektrische auto’s”, vertelt Erik van Aalzum van Jedlix. “We wilden een systeem ontwikkelen, waarbij elektrische auto’s worden geladen op die momenten, dat wind en zon veel energie leveren.” Het idee leidde in 2016 tot groen licht voor de oprichting van de startup Jedlix. Met steun van Eneco en later Renault kregen Erik en zijn collega’s alle vrijheid om hun Slim Laden-idee door te ontwikkelen. “We knoopten er nog een financieel voordeel aan vast: laden op piekmomenten gaat immers gepaard met een lagere energieprijs. Daar laten we autorijders van meeprofiteren. Zo wordt elektrisch rijden duurzamer én financieel aantrekkelijk.”
De businessvraag
De belangrijkste tool om ‘Slim Laden’ bij de mensen in hoofden en harten te krijgen, is een app. “We ontdekten echter dat mensen zich soms afvroegen wáár ze dan slim konden laden. Ook waren er vragen over waarom bepaalde gegevens nodig waren om slim te kunnen laden’.” Daarmee was de business case geboren. Op advies van Het ConsultancyHuis startten vijf medewerkers van Jedlix in het najaar van 2017 met de Design Sprint om een verbeterd onboardings-proces te ontwerpen. Consultants van Het ConsultancyHuis faciliteerden deze sessie.
Van start met de Design Sprint
De Design Sprint-methode is ontwikkeld door Google Ventures, een tak van Google die zich bezighoudt met het investeren in startups. De kracht van de methode zit hem in een versnelde build-measure-learn-cyclus. Binnen vijf dagen:
- wordt een businessvraag uitgediept;
- worden potentiële oplossingen bedacht en uitgewerkt;
- wordt een keuze gemaakt voor de beste oplossing;
- wordt een prototype gebouwd;
- wordt het prototype getest onder de doelgroep.
Het Jedlix-team doorliep samen met Het ConsultancyHuis deze stadia en dompelde zich vijf dagen onder in een proces dat begon met een doel en eindigde met een tastbare oplossing.
Van idee naar toepassing
Terugblikkend concludeert Erik dat het een intensieve, zeer vruchtbare week was. “We kunnen er geen cijfers aan hangen, maar kwalitatief hebben we in een razend tempo grote stappen gezet om een onboardings-proces te ontwerpen waar gebruikers echt mee uit de voeten kunnen. Structuur was alles, we waren elke dag van 10.00 uur tot 16.00 uur alleen maar gefocust op onze taak. En dan nog blijft het bijzonder dat je in slechts vijf dagen van een globaal idee naar een toepassing gaat die echt werkt. Zelfs het testen van het prototype hoorde erbij. Daarmee biedt zo’n sprint een stevig fundament voor doorontwikkeling en implementatie.” Dat de dagen van 10.00 tot 16.00 uur duurden, heeft ook een reden. “Op die manier kun je voor en na de workshop nog even met je normale werkzaamheden aan de slag. Dit was achteraf erg slim gekozen.”
Onze resultaten
Andere projecten die écht een verschil maken
Consultant aan het woord
“We zijn nu twee maanden verder en de implementatie van de nieuwe ‘onboarding’ in de app is in volle gang. We zijn bovendien met diverse autofabrikanten in gesprek die zeer geïnteresseerd zijn in Slim Laden. Ook de belangstelling onder energiebedrijven groeit.” Inmiddels is bekend dat Jedlix in 2018 verder gaat als zelfstandige B.V. “We hebben er veel vertrouwen in dat steeds meer elektrische rijders slim willen gaan laden. Een goed-functionerende app die mensen aan boord haalt en houdt, is cruciaal voor ons succes.
Matthijs de Groot